Det började som en lek

Det började som en lek. Man hör att det ofta gör det. Som ett sätt att dränka känslan av att det är fel. Att det ändå inte är så allvarligt det som händer. Att det är ok. Jag minns bara fragment. Lösryckta sekunder och händelser som knappt kan komponeras ihop till ett minne. Men av alla dessa bitar är känslan glasklar. Jag minns den än idag.

Ett skumt ljus lyste upp rummet genom fönstret då lägenheten låg på bottenvåningen. I hörnet av rummet stod det en säng. Trots möbler och prydnader var det ett kallt rum. Jag vet inte om det kanske har färgats av mina minnen, men det var som om det inretts utan känsla, utan omtanke. Det är vad jag minns. Vi lekte polis och tjuv. Av någon anledning hade han tagit mig till sitt rum. Jag var sju år gammal. Han stängde dörren, låste och lutade sig med ryggen mot den som för att visa att jag inte kunde komma undan. Jag var inte rädd, jag var nog aldrig rädd, men jag visste att något var på väg att hända. Det kändes liksom i maggropen.

”Nu måste du visitera mig.”, sa han. Jag fnissade fortfarande med sinnet försjunket i lek och började tveksamt göra som jag sett poliser göra på TV. Känna på armar, mage och ben. Det var så det började, som en lek. Den dagen gjorde jag saker som jag aldrig gjort förut. Jag minns lukten, jag minns smaken men framför allt minns jag känslan. Känslan av att något var fel. Av att det som varit på väg att hände, hänt, och att det i hela sin existens var fel. Hur hans händer på min kropp kändes så tunga. Hans andedräkt och tunga så påträngande. Att han i mig smakade konstigt.

Det var första dagen, första gången och det började som en lek.

Leave a Reply

